Supermarkten passen verpakkingen van kinderproducten aan

Supermarkten passen verpakkingen van kinderproducten aan

Supermarkt Jumbo gaat net als Plus en Albert Heijn verpakkingen aanpassen van ongezonde kinderproducten. Dit geldt niet voor verpakkingen van A-merken.

Veel verpakkingen van kinderproducten zijn gemaakt om kinderen enthousiast te maken. Als ouder merk je er niet zo veel van, want veel producten vind je vooral op kniehoogte. Het merendeel deel van deze producten heeft, behalve de felle kleuren en de herkenbare poppetjes nog iets gemeen: ze zijn ongezond, bevatten veel suiker, zout of verzadigde vetten.

In de supermarkten worden meer dan verschillende verpakkingen van huismerkproducten veranderd. Snoep en koekjes, maar ook frisdrank en zuivel. Wat de supermarktketens precies gaan veranderen is nog niet helemaal duidelijk. Bij Plus verdwijnt in ieder geval het ontbijtproduct ‘honing ringo’s. De nieuwe verpakking wordt basis en de vrolijke, kleurrijke honingbij zal verdwijnen. Het plan is dat eind 2017 alle nieuwe verpakkingen in de schappen moeten liggen.

De drie supermarkten zeggen dat ze meer aandacht willen besteden aan gezondere producten. Deze producten zullen dan aantrekkelijker verpakt worden voor de kinderen. “Een goede ontwikkeling”, zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond, die is aangesloten bij de Alliantie Stop Kindermarketing, een samenwerkingsverband van wetenschappers, consumenten- en gezondheidsorganisaties, tegen NRC.

Tegenwoordig heeft één op de zeven kinderen last van overgewicht. Van der Staak noemt reclame op verpakkingen van ongezond voedsel om die reden “een groot probleem”. Uit een studie van de Universiteit van Amsterdam weten we dat marketing voor ongezond voedsel werkt. Kinderen zijn daar geen uitzondering op.

Voor A-merken geldt nog niet dat zij hoeven te soppen met reclame voor kinderen. In de Reclamecode voor voedingsmiddelen staat vastgelegd dat reclame voor kinderen wordt gereguleerd. Op televisie mag er, tenzij het aan strenge regels voldoet, geen reclame gemaakt worden voedsel voor kinderen onder de dertien jaar. Voor voedsel zijn er dus al regels, voor verpakkingen zijn er nog geen regels.

De Consumentenbond pleit ervoor dat ook A-merken hun verpakkingen moeten aanpassen.

Bron: verpakkingsprofs.nl